מורידות את הכפפות, וגם את החזיות

בואו נהיה כנים: סביר להניח שלא נכנסתם לכתבה הזאת כדי לשמוע על פמיניזם באוקראינה, גם לא נכנסתם כדי להיחשף למצוקה בה נמצאות נשים במדינה שבמזרח אירופה. נכנסתם לכאן כדי לצפות בבחורות נאות מראה, חטובות, וחשופות חזה. ואכן, צפייה בסרט התיעודי החדש "Ukraine Is Not a Brothel" תפגיש אתכם עם לא מעט יפהפיות מעורטלות - אבל באותו הזמן תכריח אתכם להקשיב להן. ומה שיש להן להביא לעולם הם מסרים פמיניסטים רדיקליים.  

 

הטריילר של "Ukraine Is Not a Brothel"

 

"Ukraine Is Not a Brothel" ("אוקראינה אינה בית זונות" - הסיסמה המזוהה עם התנועה) מביא את סיפורן של בנות Femen - התנועה הפמיניסטית הלוחמנית של אוקראינה. בעוד שהמשטר ברוסיה השכנה יוצא למלחמת חורמה מבישה בקהילת ההומואים ונתקל במחאה ציבורית ובהתרסת סלבריטאים, באוקראינה אלו הנשים שנלחמות על מעמדן מול חברה פטריארכלית שמרנית.

 

הבמאית האוסטרלית קיטי גרין מלווה את האמזונות הלוחמניות טובות המראה בסרט הדוקומנטרי שהוצג לראשונה בפסטיבל ונציה ועורר מטבע הדברים הדים. "מה שהן עושות יכול להיראות כסוג של תיאטרון, אבל לא אכפת להן כמה אנשים נמצאים ברחובות. אכפת להן כמה מצלמות יש שם. הן תנועת יחסי ציבור בהמון מובנים", הסבירה גרין בת ה-28, שנתקלה לראשונה בתופעה במהלך ביקור שורשים בקייב, וחזרה עם מצלמה כדי להתגורר עם חמש פעילות לאורך שנה.

 

צילום: MCT

"האמת מאחורי התנועה הפמיניסטית חשופת החזה של אוקראיניה לא התגלתה עדיין באלפי המאמרים על 'Femen' שהופיעו בתקשורת", אמרה גרין, והבטיחה כי סרטה יחשוף את האמת הזו. "אין פה רק הצצה לחיים הסודיים של הנשים האמיצות והיפות הללו. הסרט מדבר בקול רם על הכוח האכזרי של התרבות הפטריארכלית בכל הגוש המזרחי".

 

חברות Femen מבקשות נאבקות נגד המשטר בשם האשה הכנועה, שנאלצת לעבוד בזנות או לחילופין להציג עצמה ככלה למכירה באינטרנט. ואכן, מאז ייסודה של התנועה ב-2008 היא עוררה עניין רב בעולם והציגה אשה אוקראינית משוחררת ולוחמנית. הבעיה היא שהמשטר המקומי, וגם אלו שבמדינות השכנות לא ממש מקבלים את הנשים העצמאיות שצצו פתאום, ונאבקים בהן במהלך ההפגנות הפומביות שלהן.

 

כך קרה שחלקן נחטפו אשתקד במינסק שבבלארוס לשם הגיעו כדי למחות נגד הרודן אלכסנדר לוקאשנקו. גרין שהיתה שם עם המצלמה כדי לתעדן נעצרה בעצמה על ידי המשטרה החשאית המקומית. בעוד שגיבורות הסרט נשלחו ליער סמוך לגבול עם אוקראינה וקיבלו הוראה לצעוד אל מעבר לגבול ולא לשוב לעולם, הבמאית האוסטרלית הוחזקה במעצר וגורשה מהמדינה בדרך מקובלת יותר. במקום לחזור הביתה, שבה לחברותיה.

 

"חזרתי לקייב והבנות אמרו 'אנחנו לא מפחדות מכלום יותר, בואו נצא', למרות שהיו גברים שעקבו אחרינו בכלי רכב", סיפרה גרין, "את לומדת מה זה פחד. לא יכולתי ללכת להוציא מזומנים כי גבי היה מופנה החוצה ולא הייתי יכולה לראות מי מאחוריי. את לומדת איך לשמור על עצמך. אני חושבת שכשאת מוקפת באנשים חזקים ובאווירה ההיא, את חייבת להתמודד עם האתגר".

 

השָד יצא מהבקבוק

אבל מתברר שאנשים חזקים - או ליתר דיוק איש חזק - יש גם ב-Femen, והסוד שגרין הבטיחה לחשוף הוא שמדובר בגבר ושמו ויקטור סוביאצקי. הוא, שהיה ידוע כיועץ התנועה שמצהירה ש"המשימה שלנו היא מחאה, וכלי הנשק שלנו הוא חזה חשוף", הוא בעצם המנהיג שלה. הוא היה המוח שיזם, מימן וגם בחר את הבנות היפות ביותר כדי שיעמדו בחזית ההפגנות.

 

קיטי גרין ובנות Femen מדברות על הסרט בוונציה

 

בעצם, חושפת גרין, סוביאצקי ניצל את ההתארגנות כדי לקדם את ענייניו ולזכות בפרסום, עד שהן החליטו להתקומם נגדו ולהיאבק בשלטון הגברי שנוצר בתוך תוכן. בעקיפין, צילומי הסרט הביאו למפלתו של ראש התנועה. "החלטנו לבטוח בה (גרין) ולהראות לה את החיים האמיתיים שלנו", הסבירה הפעילה אינה שבצ'נקו, "זה היה משהו שדומה למהפכה. אנשים אחרים שיצפו בסרט, יראו שאפשר להרוג את הפטריארכיה גם בתוך עצמך".

 

בינתיים, מאז צילומי הסרט, שבצ'נקו עזבה את אוקראינה ביחד שלוש הדמויות המרכזיות של הסרט: אחותה סשה, אוקסנה שאצ'קו ואנה הוטסול. ביחד הן מנסות לשבור את רודפיהם מפריז, שם השתכנו. "כשגברים רואים נשים עירומות, אשר אותן התרגלו לראות רק במיטות שלהם, ופתאום הן יוצאות משליטה ברחובות וזועקות נגדם - הם מפחדים באמת", הסבירה שבצ'נקו את היד הקשה שהופעלה נגדן, "הם רואים את השליטה שלהם שנמשכה לאורך מאות שנים מתחילה להסדק".

 

הבנות הצטרפו לגרין בפסטיבל ונציה וכהרגלן התערטלו מול הצלמים כשעל גופן כתובות סיסמאות בגנות השובניזם. אך האם יש עתיד למאבק שלהן? גרין לא בטוחה בכך. "רוב הנשים נותרו בביתן ושתקו, לא איפשרו להן לדבר", אמרה, "לראות את המשטרה שם זה סיפור אחר לגמרי. אפילו התקשורת שם היתה קשוחה מאוד איתי - הם דחקו אותי, ודחפו אותי וזרקו אותי. ואז גם המשטרה היתה דוחפת אותי. הייתי בהלם ממה שהלך שם".

 

בינתיים מספרות הבנות שבימים אלה חלה מתקפה קשה ואלימה של שלטונות אוקראינה על חברות Femen שנותרו במדינה. לא ידעתם, לא היה אכפת לכם. עכשיו אולי למדתם משהו בזכות כמה נשים נאות שהחליטו לנצל את גופם היפה למטרה טובה לשם שינוי.

Via: ynet.co.il


Short link: [Facebook] [Twitter] [Email] Copy - http://whoel.se/~yv9CR$4Cg

This entry was posted in IL and tagged on by .

About FEMEN

The mission of the "FEMEN" movement is to create the most favourable conditions for the young women to join up into a social group with the general idea of the mutual support and social responsibility, helping to reveal the talents of each member of the movement.

Leave a Reply